Kāpēcītis/The Whys Boy

6 May

Man visai bieži sanāk braukt ar transportu, tādēļ esmu arīdzan aizdomājusies , kā ir ar runāšanos šajā publiskajā telpā. Katrs dara, kā grib, taču dažkārt esmu jutusies neērti, ka man negribot jāklausās svešas sarunas, ka jādzīvo līdzi strīdiem un ka jāaizdomājas par kāda cita cilvēka aktuālo jautājumu. Man pašai īpaši nepatīk runāt pa telefonu, jo tad  diemžēl es tik labi nekontrolēju balss skaļumu, un atbildes var izskanēt pa visu vagonu. Vienreiz, braucot tramvajā, atbildēju uz draudzenes zvanu. Kad saruna bija galā, priekšā sēdošais vīrietis pagriezās pret mani un teica: “Jaunkundz, atvainojiet, bet es nevarēju nedzirdēt Jūsu sarunu!” Tā, nu re, es, viegli piesarkusi, atvainojos par traucēšanu, bet viņš attrauc: “Nieki, ka skaļi, bet kā tik skaista sieviete var tik nesmuki runāt!” Opā, nu jau samulsusi ne pa jokam, pārlieku galvā sarunu – nebija lamu vārdu, nedz intīmu detaļu… Vīrietis esot ievērojis rusicismu! Kur es tādu neglītu vārdu esot iemācījusies? Es gan vairs neatceros, kas tas bija, taču mana nevēlēšanās runāt transportā ir tikai pieņēmusies spēkā.

Tomēr vakar atpakaļceļā uz mājām nopriecājos, ka bērniem par šādām lietām galva nav jālauza. Vagonā sēdēja 3gadīgs puika ar mammu. 30 minūšu brauciena laikā viņš neskaitāmas reizes uzdeva kāpēc jautājumus. Man bija dikti interesanti – gan vērot, kā puikam veidojas novērojumi un pieredze par šo pasauli, gan ar kādu pacietību, gudrību un iztēli mammai ir jāpaskaidro, jo šīs atbildes veido dēla pasaules uztveri. Kāpēc, mammu, ko? :)

***

I take the public transport quite often, that’s why I have also thought about talking in this public space. Everyone does how he/she wants but sometimes I have felt uncomfortable while listening to the conversations between unknown people, while living through a quarrel or when thinking about an important question of someone else’s. I dislike talking on the phone because I don’t control the volume so well and sometimes I make others to listen to my conversations. Once, when I was in the tram, I answered a call. When the conversation was over, a man who was sitting in front of me turned over and said: “I happened to overhear your conversation!” See, that’s what I’m talking about – I guess I was too loud! I apologized lightly blushing But he snaps back: “That’s nothing but you used such a nasty word!” At this point I really got worried – I didn’t use any bad words, nor discussed any intimate details… He had heard a word borrowed from Russian! He was asking where I had learnt such a word because as beautiful as I am, I shouldn’t use ugly words! Ha ha, I don’t remember what it was but my disinclinations to talk in public transport has grown since.

Anyhow, yesterday on my way back home I was glad that kids don’t have to think about it yet. There was a three year old boy with his mom on the train and while their 30 minute ride, he asked her “why” so many times! It was really interesting from both sides – to watch how the boy gets knowledge of this world and how his mom explains patiently, with wisdom and imagination. These answers will form a certain comprehension and a picture of the world. Why, mummy, ahh? :)

4 Responses to “Kāpēcītis/The Whys Boy”

  1. Inese May 7, 2011 at 10:32 #

    Mamma izturēja pārbaudījumu?!

  2. Māris May 19, 2011 at 02:15 #

    es atceros kā mana mazā māsa pirms gadiem 18 uzdeva mammai bruacot tramvajā jautājumus. Tas bija 7 tramvajs, un pie tirgus varēja redzēt daugavu. un līdz tagadējam Dienvidu, toreiz – Slāvu (vai Stahānoviešu?) tiltam bija jautājumi par daugaviņu:) A kur daugaviņa tek? A kāpēc viņa tek? utt :)

    • elinaruka May 19, 2011 at 02:17 #

      mamma izturēja pārbaudījumu? Tu neiejaucies?

Leave a Reply

